in Cykling

Projekt: Singlespeed – Lack och rengöring

Mitt cykelbygge går sakta framåt. Den har stått rostskyddad och grundmålad i många veckor nu, men i helgen tog jag nya krafter och gick ned på gården för att måla den mattsvart. Färgen är väldigt fin, enkel och vanligt, men fortfarande väldigt fin.

På bilden sitter de gamla cantileverbromsarna som antagligen kommer att bytas ut mot ett par svarta Neo-Retro cantilever-bromsar när plånboken tillåter det.

Vevarmar och framklinga är de gamla orginaldelarna, dessa kommer att användas till den dag jag har råd att köpa ett Shimano Saint-vevparti med integrerat vevlager.

Det enda jag behöver köpa just nu, för att kunna montera vevpartiet, är ett vevlager. Så det får bli något billigt som passar till en början. Jag har putsat upp vevarmar och klinga så gott det går, all rost försvann tyvärr inte, men det ser mycket bättre ut än tidigare. Nu gäller det bara att få av de fastrostade pedalerna..

Hjulen är också de orginal. Rostiga nav och en del krokiga ekrar. Absolut inte bra, men det får duga så länge. Målet är att hitta ett par hyffsat lätta, snygga, svarta hjul.

Cykeln ska nämligen vara så svart som möjligt, och då vill jag att hjulen ska matcha på ett snyggt sätt. Som accentfärg har tankarna gått i rött, babyblått och guld. Men nu vet jag inte längre om jag vill ha någon accentfärg, den kanske ska vara helsvart och inget annat än svart.

Kransen på bakhjulet ska bytas ut mot ett Singlespeed-kit med distanser och en liten kugg på antingen 16 eller 18 tänder.

Jag har inte riktigt koll på vilken utväxling jag vill ha, men att byta kugg bak är varken svårt eller dyrt. En ny kugg kostar runt trettio kronor, så även om jag hittat en bra utväxling för stadskörning kanske den inte passar på en runda på stigarna i Nackareservatet, då är det bra att ha ett par extrakuggar att byta med.

Här är den alltså, den svarta ramen. Matt svart. Sadelstolpen är orginal eftersom det är svårt att hitta en 25 millimeters sadelstolpe nu för tiden. Även här sitter de gamla cantileverbromsarna på, som ska bytas ut.

Monterat sitter också två Mt. Zefal-flaskställ. Jag hade dem liggandes i garderoben och jag kommer inte behöva dem så de fick åka på. De matchar det svarta temat som handen i handsken.

Cykeln kommer inte bli lätt, men den kommer att komma under tio kilo i alla fall. Det blir ett par slicks på till en början, men jag tänkte även skaffa ett par lagomt mönstrade däck som passar sig lite bättre för skogs- och stigkörning.

I sommar någon gång hade jag tänkte att den skulle vara klar.

Andra bloggar om: , ,

Write a Comment

Comment

  1. Fan va kul! Den ser ut att bli en skön hojj!

  2. Jepp, det är ingen fixie så fixar jag inte bromsar så kommer man inte kunna stanna :)

  3. Grattis så mycket till att Du klarade teoriprovet! Lycka till med körlektionerna!! Kram Gunilla

  4. Robert – Hehe.. Jag är en smula prylfixerad, det får jag lov att erkänna. Cyklar är min akilleshäl, jag gillar cyklar väldigt mycket..

    Gunilla – Tack så mycket! Jag har även bokat in de fyra första körlektionerna! Vem vet, i sommar kanske jag och Malin kommer ner med bil! Och det är kanske jag som kör!