in Notis

Att köpa TV – the Moment 22-way

Nu ska jag berätta en liten historia för er om hur svårt det kan vara att köpa en TV. Sist skrev jag ju att jag hade köpt en TV, vilket jag också hade gjort. Trodde jag.

Jag gick till Netonnet.se, valde den TV jag ville ha, fyllde i beställningsformuläret med person- och kortuppgifter, och genomförde beställningen.

Butiken hade ett erbjudande från Comhem på just den här TV:n, erbjudandet innebar 1000:- rabatt på TV:n och en CA-modul på köpet. Jag skulle alltså spara ca 1500 kronor i jämförelse med ordinarie pris. Transaktionen gick igenom och jag fick en orderbekräftelse, ett ordernummer och pengarna reserverades på mitt konto.

Det gick några dagar och jag fick ett mail som sa att jag inte kunde ta del av erbjudandet som företagskund så jag bad dem istället teckna avtalet på mig som privatperson. Allt gott, kan man tro.

Ytterligare några dagar senare får jag ett mail till som säger att jag inte kan ta del av erbjudandet för att jag redan är kund hos Comhem, erbjudandet gäller bara nyteckning och inte förlängning. Och det är väl här det börjar snurra ihop sig rejält.

Eftersom TV:n ska vara på kontoret, och det är dit jag vill ha kanalerna, så anser jag att det är en nyteckning – precis som om jag hade köpt en TV + kanalpaket till en sommarstuga. Jag ville alltså teckna ett nytt abonnemang, inte förlänga mitt befintliga.

Ett samtal till Comhem senare får jag reda på att återförsäljaren absolut ska kunna låta mig ta del av erbjudandet, det enda de behöver göra är att öppna ett nytt kundkort på mig – så att jag har två. Nemas problemas säger de. Uppgifter som jag självklart vidarebefordrar till återförsäljaren.

Återförsäljaren får dock helt annan information från återförsäljarsupporten och står fast vid att de inte kan göra en nyteckning på mig samtidigt som jag kan få ta del av erbjudandet.

Jag ringer Comhem igen, får prata med en annan person som bekräftar det återförsäljaren fått höra. Jag börjar tappa tålamodet och skriver:

Kan du göra om ordern så att det blir ett ”vanligt” Comhem-köp, alltså där jag betalar 1000:- mer för tv:n men får CA-modul och gratis kanaler i två månader?

Alltså tar del av ett annat erbjudande som tydligen ska gälla alla. Men icke då. Det enda återförsäljaren kan göra på mitt kundkort är en förlängning av befintligt abonnemang. Jag avbokar beställningen och pengarna förs tillbaka till mitt konto.

Förutom att det var väldigt rörigt och förvirrande, då köpet genomfördes utan problem och jag fick min orderbekräftelse, så är det en väldigt avancerad begreppsproblematik iom förlängning och nytecknande.

Jag anser att en förlängning är någonting man endast kan göra på något befintligt – t ex lägga sig i en sträckbänk och förlänga sina befintliga ben eller förlänga sitt avtal med sin kanalleverantör på sitt befintliga kanalpaket. Och eftersom jag ville ha TV på kontoret, alltså inte hemma, så vill jag inte förlänga mitt befintliga avtal.

En nyteckning är, i alla fall för mig, när jag tecknar ett avtal för första gången eller om jag tecknar ett andra avtal på samma tjänst. Tänk om man bara skulle kunna teckna ett avtal för el per person och bara skulle ha möjlighet att förlänga befintligt, inte teckna ett nytt avtal för din sommarstuga. Då hade det varit många hushåll och sommarstugor som hade haft det kallt och mörkt.

Min enda lösning är tydligen att skriva över avtalet jag har hemma till en annan person och sedan teckna ett avtal för kontoret. Jag tycker inte om det. Jag tycker det är väldigt konstigt att en person inte skulle kunna ha två TV-apparater på två olika adresser och få kanaler levererade av Comhem till båda adresserna.

Write a Comment

Comment