in Lägenheten

Com Hems flyttavgift

Jag är ju flyttartagen, och ägnade lite tid igår åt att ringa runt till företag jag har tjänster och abonnemang hos. De flesta samtalen gick fort och det var lätt att ordna så att allt hänger med vid flytten. Men när jag kom till Com Hem så tog det liksom stopp.

De har en flyttavgift på 249:- som jag bad dem motivera. Killen jag pratade med i telefon sa bara ”Fråga mig inte, jag förstår inte heller varför den finns. Tidigare kunde våra kunder sköta det själva via vår webbplats, men den funktionen togs bort”.

Och när jag frågar dem via Twitter och Facebook så får jag inga raka svar på min fråga. Det ska ”täcka vårt administrativa arbete” och ”täcka våra kostnader” enligt JW och FS på Twitter. På Facebook förstår de att det kan upplevas konstigt från kundens perspektiv, men försäkrar att det är för att täcka administrativa kostnader.

Så här ser min situation ut:
Jag är kund hos Com Hem och har ett abonnemang, Medium 8 favoriter, till min tv i min lägenhet. Lösningen består av en CA-modul och ett programkort jag stoppar in i min tv. Jag betalar min tv-räkning via autogiro. Det enda postala jag får från Com Hem gällande mitt tv-abonnemang är reklam, villkorsförändringar och erbjudanden.

När jag tar min CA-modul och mitt programkort till mitt kontor, som ligger på en annan adress men som också är anslutet till Com Hem, så fungerar det utmärkt. Jag har alltså inget tv-abonnemang på kontoret, det är alltså huset som är ett s k Com Hem-hus. Jag behöver alltså inte aktivera något och Com Hem behöver heller inte göra något. Jag kan flytta min CA-modul och mitt programkort till vilken tv som helst, så länge den står i ett Com Hem-anslutet hus.

Och min fråga till Com Hem, som de uppenbarligen inte kan svara på, är alltså: Vad är det jag betalar för när jag betalar en flyttavgift på 249:-? Är det för att någon av deras medarbetare ska byta min nuvarande gatu- och postadress till en ny, så att de kan fortsätta att skicka ut reklam, villkorsförändringar och erbjudanden till mig eller är det någonting annat? I sådana fall vad? Och att det ska ”täcka administrativa kostnader” är inget svar på frågan.

UPPDATERING: Enligt Com Hem så betalar jag för deras bredbandskunders eventuella flytter. Det är tydligt i detta svar, och jag citerar:

Vid flytt av tjänster som kräver modem sker omprovisoneringar, vi gör ingen skillnad för kunder som endast har Digital-tv utan avgiften fördelas jämt mellan alla kunder som flyttar. Vid förflyttningar av kundstocken kan kapacitetsanalyser behöva göras. Registrering av ny adress i våra system.

Läs gärna det svaret, och resten av tråden på Facebook.

UPPDATERING 2: Reaktionerna på den här posten och mina frågor till Com Hem lät sig inte vänta. Här är ett urval:

Och Eriks och Jonathans kommentarer på Facebook-tråden är också viktiga. Com Hems hanterande av Eriks ärende försvarar ju inte direkt avgiften, och Jonathan har enligt mig helt rätt i sin argumentation.

UPPDATERING 3: Jag måste bara påpeka det att Com Hem verkar värdera en ny kund cirka fem gånger så högt som en befintlig kund. Hur kom jag då fram till det? Jo, så här:

Om jag stannar kvar som kund och betalar flyttavgiften kostar det mig 249:-. Om jag istället säger upp, tecknar nytt och köper ny tv hos en av deras återförsäljare så slipper jag flyttavgiften på 249:- och får 1000:- rabatt på ny tv.

För att göra det enkelt kan man sammanfatta det med att att en befintlig kund får betala 249:- för att stanna kvar som kund och byta adress i deras system, samtidigt som en ny kund får 1249:- för att bli kund. Alltså drygt fem gånger så mycket som jag betalar.

Väldigt generaliserande, och alldeles säkert färgat av min inställning till Com Hem. Men för mig är detta helt ologiskt.

Write a Comment

Comment

  1. Sjukt. Skit i att flytta i deras system. Som bonus slipper du reklamen.

  2. Byt till Boxer, fick 6 månader gratis digital-tv, funkar bra!