in Personligt

En ny vana

I slutet av förra året började med en ny metod för att ha koll på mina papper. Saker skulle vara på sin rätta plats inom ett dygn.

Fick jag post till företaget i brevlådan hemma öppnades kuvertet direkt och innehållet stoppades i min väska. När jag kom till jobbet dagen efter så tog jag ur det ur väskan. I de flesta fall så är det ju räkningar, och då läggs den in för betalning omgående. Jag skriver ner betalningsdatum på pappret och sorterar in i årets bokföring efter betalningsdatum.

Om jag har något på kontoret som ska hem gäller samma princip. Ner i väskan och upp igen direkt när jag kommer hem.

Problemet har varit att jag inte har samma ordning på mina privata papper, inte förrän idag. Tidigare så lades de ofta på en hög, som jag var tvungen att gå igenom alldeles för ofta för att se till att jag inte skulle missa något. Nu har jag skaffat ett gäng pärmar hem och gör precis som på kontoret. Det jag stoppat in i pärmar vet jag är behandlat och hanterat.

Det har gått mycket enklare än jag trodde, så jag fortsätter.

Write a Comment

Comment