in Jobb, Teknik

Några saker jag lärt mig om apputveckling och Appstore-lanseringar

I början av april släppte vi ju encapsulate, vår första iOS-applikation. Förväntningarna var overkligt uppskruvade och peppen inför att följa appens framfart i Appstore likaså.

Appen är väldigt bra på det den gör, och det trodde vi skulle vara enkelt att förstå. Vi trodde också att appens gränssnitt var bra som det var. Vi trodde att vi skulle klara oss med en catchy slogan mer än en noggrant beskrivande text för att sälja vår app. Men vi hade fel på alla punkter.

Här är mina tips för att minimera fallgropar du kan hamna i när du lanserar din app i Appstore. Anledningen till att man ska tänka på dessa steg i god tid är att det ibland kan ta sjukt lång tid att få igenom en uppdaterad version som innehåller dessa saker. För i vissa fall krävs en uppdatering av appen för att få med nytt innehåll i Appstore. T ex om du vill få in skärmdumpar så krävs det ett nytt versionsnummer, även om själva appen inte uppdaterats.

  1. Använd titel-fältet för att få med några nyckelord. I encapsulates fall skulle ”encapsulate – time lapse/stop motion-movies” vara en bättre titel än ”encapsulate”, som vi har idag. Detta kommer vi ändra i och med nästa version av appen.
  2. Använd den beskrivande texten för att verkligen beskriva appen! Var övertydlig och noggrann, beskriv varje funktion som gör din app bra.
  3. Ha fem skärmbilder på appen. Fler än fem går inte, och färre är bara dumt. Utnyttja de möjligheter som finns.
  4. Bearbeta omgivningen – kontakta tidningar, bloggare, grupper på Facebook – alla som kan ha ett intresse av din app. Snåla inte med promokoder, låt eventuella ambassadörer kan testa appen gratis.
  5. Kör kampanjer, sänk priset lite då och då för att öka spontanköpen och därmed spridningen.
  6. Håll koll på appen i iTunes Connect, och skaffa gärna något statistikprogram. Vi använder Flurry, som funkar bra.
  7. Se till att ha en snygg och bra webbplats.
  8. Starta en sida på Facebook för din app. Skriv om arbetet, nya versioner, samla in förslag från användare, svara på frågor och annonsera vid behov.

Ser du till att du har koll på ovanstående punkter så har du i alla fall förutsättningen för att få en relativt bra spridning tidigt.

Write a Comment

Comment